De route naar succes met Data
Elk bedrijf heeft een bedrijfsstrategie maar een datastrategie ontbreekt vaak, of het is er wel maar wordt niet breed gedragen door de hele organisatie. Voordat je echte meerwaarde uit je data kunt halen, heb je eerst een data-ambitie nodig. Wat wil je precies met je data bereiken en welke stappen moet je nemen om die ambitie te realiseren.
Het KVL Data Strategy Canvas is een hands-on en gestructureerde aanpak om op basis van de bedrijfsstrategie inzichtelijk te krijgen wat de data-ambitie van een organisatie is en hoe die gerealiseerd kan worden.
Door met een door het hele bedrijf gedragen data-ambitie en stappenplan te formuleren, kun je de eerste stappen gaan zetten om echt meer waarde uit je data te gaan halen.
KVL Data Strategy Canvas
Het KVL canvas bestaat uit drie onderdelen:
- het verkennen van de data-ambitie,
- het verkrijgen van een eerste indruk van de volwassenheid van de organisatie op het vlak van Data & Analytics
- het inzichtelijk krijgen van de belangrijkste stakeholders, kansen en uitdagingen en eerste concrete acties.
Het eindresultaat bevat ondere andere een helder geformuleerde data-ambitie en concrete acties voor de weg naar de realisatie van de data-ambitie. Door een organisatiebreed gedragen data-ambitie en stappenplan te formuleren, maak je de eerste stappen richting een winnende datastrategie.
Lancering op Big Data Expo 2019
Tijdens de introductie op de Big Data Expo 2019 hebben wij meer dan 40 beslissers op het gebied van data geïnspireerd om een door het gehele bedrijf gedragen data-ambitie te formuleren en niet te blijven hangen in “the shit of yesterday”. Aan de hand van 5 power questions werden zij tijdens een korte powersessie uitgedaagd om na te denken over waar de knelpunten liggen en waar vooral de kansen liggen om een data-ambitie te formuleren. Deze data-ambitie werd direct gevisualiseerd en als poster meegegeven. Mooiere value mee terug de organisatie in is er volgens ons niet.